Cajsa stina Åkerström kopierat ifrån unt

CajsaStina i Östhammar
CajsaStina Åkerström bjöd på ett somrigt knippe vistolkningar när Stefan Warnqvist såg hennes spelning i Furuhöjdskyrkan i Alunda på söndagskvällen.

KONSERT
CajsaStina Åkerström

Furuhöjdskyrkan, Alunda, söndag.
RECENSION  Östhammars musikvecka fortsatte på söndagen med bland annat CajsaStina Åkerström i Furuhöjdskyrkan i Alunda. Inför en i stort sett fullsatt kyrka bjöd hon och hennes två musiker, Backa-Hans Eriksson på kontrabas och Nils-Petter Ankarblom på piano, på ett knippe somriga vistolkningar.
Smultron, björkar, vind, drömmar, kärlek, öppna grindar, pastoral idyll, blommor, doftrik luft - sommarreferenserna i texterna var många och passande för denna varma junikväll. Konserten var genomgående trivsam och behaglig, men kanske mer av avkoppling för stunden än en riktigt storartad musikafton. Bitvis kom känslan av att detta var en rutinspelning bland många.

Dock förhöjdes upplevelsen av kyrkorummets akustik och den strålande insatsen från Furuhöjdskyrkans ljudtekniker. Tack vare dessa ingredienser fick visorna rätt klangfärg.
Urvalet av visor var också smakfullt. Klassiker som Ruben Nilssons Sommarlåt och Zacharias Topelius Björkens visa samsades med Glad igen, Ulf Lundells översättning av Joni Mitchells Carrie, Tomas Andersson Wijs finstämda Stockholmsskildring Sången om dig och mig och CajsaStina Åkerströms egna kompositioner som Himmel över dig och De vackraste orden.

Åkerström har en förmåga att sätta egen prägel på allt hon sjunger. Det bevisades mest övertygande i kvällens överraskning, en lyckad tolkning av Ruben Nilssons visa Fimpen och tändstickan, som pappa Fred Åkerström tolkade på sin debutskiva från 1963.
Hennes tidiga radiohits från nittiotalet känns avlägsna en sådan här kväll och fanns inte heller med på programmet. Undantaget var Socker, knäckebröd och choklad som i denna avskalade dräkt passade väl in.
CajsaStina Åkerström har som sagt gjort bättre konserter än så här, men de båda extranumren Av längtan till dig och Jag ger dig min morgon visar dock att hon som sångerska bara blir bättre med åren.

det var jag som hade ljudet..


Kommentarer
Postat av: Misswar

Värsta roligt! Det är inte ofta de skriver om ljudtekniker tycker jag! Ta hand om dig i värmen och drick mycket vatten!



Kram kram

2009-06-30 @ 12:55:20
URL: http://misswar.blogg.se/
Postat av: Camilla

jag tror att jag ska följa med, men har inte anmält mig.

2009-07-05 @ 18:18:34
URL: http://chokladglasss.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej!

JA vi hade väldigt kul igår! Det var riktigt tråkigt att du inte var med, jag trodde du skulle med. Så jag blev lite besviken. :(



Ha en toppen vecka Kompis!

Gud välsigne dig!

KRam

2009-07-05 @ 22:34:45
URL: http://thereseakesson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0